جرثقیل چیست ؟ (1)

جرثقیل چیست ؟ (1)




جرثقیل چیست؟

جرثقیل نوعی از ماشین آلات صنعتی می باشد که به منظور جا به جایی بارها و اجسام یا ماشین آلات سنگین استفاده می شود. جرثقیل مجهز به سیم بکسل و قرقره می باشد، برای بلند کردن بارهای سنگین یا حمل آن ها به نقاط دیگر استفاده شود. جرثقیل از عناصر مکانیکی مختلفی شاخته می شود تا بتواند استحکام زیادی ایجاد کند.

جرثقیل بخشی از فرایند ساخت و ساز یا تولید است که اختراع یونانیان باستان می باشد و اساسا برای کارهای سنگین و برای بلند کردن اجسام استفاده می شود. جرثقیل بر مبنای اصول بنیادی مکانیک طراحی می شود تا بتواند بارهایی که انسان قادر به بلند کردن آن نیست را بلند کند یا پایین بیاورد.

طراحی جرثقیل برای برآوردن طیف گسترده ای از نیازهای صنعتی تکامل یافته است. جرثقیل های مدرن اغلب از سیستم های ساده برای انجام کارهای پیچیده و در محیط هایی که می توان برای کارکردن انسان ها بسیار خطرناک باشد، استفاده می شوند.

 

 

Tesla Crane

 

انواع جرثقیل که هر کدام کاربرد متفاوت دارند:

  1. جرثقیل تلسکوپی Telescopic Crane
  2. جرثقیل ماشینی Mobile Crane                                               
  3. جرثقیل پشت کامیونی Truck Mounted Crane
  4. جرثقیل چرخ لاستیکی Rough Terrain Crane
  5. تاور کرین (جرثقیل برجی) Tower Crane
  6. جرثقیل سقفی Overhead Crane
  7. جرثقیل دروازه ای Gantry Crane           
  8. جرثقیل بازویی Jib Crane           
  9. جرثقیل شنی Crawler Crane
  10. جرثقیل هوایی Aerial Crane
  11. جرثقیل هیدرولیک Hydraulic Crane
  12. جرثقیل عرشه Carry Deck Crane
  13. جرثقیل شناور Floating Crane
  14. جرثقیل حمل توده (سنگ) Bulk-handling Crane
  15. استاکر کرین Stacker Carne
  16. جرثقیل خط راه آهن Railroad Crane
  17. جرثقیل بندری Harbor Crane
  18. جرثقیل جلوکش Level Luffing Crane

 

  1. جرثقیل تلسکوپی: ارتفاع این جرثقیل با کمک لوله ها بصورت هیدرولیکی افزایش می‌یابد. معمولا برای حمل کالا از مکانی به مکان دیگر استفاده می شود. وقتی صحبت از انتقال اجسام به مکان های مرتفع می شود جرثقیل تلسکوپی بهترین گزینه است.

  2. جرثقیل ماشینی: جرثقیل ماشینی به طور کلی بر روی وسایل نقلیه نصب می شود و بیشتر برای کارهای ساختمانی استفاده می گردد. بازوی جرثقیل معمولا مفصل بندی دارد تا در صورت لزوم بالا و پایین بردن را انجام دهد. این جرثقیل ها از طریق سیم بکسل و یا مکانیزم هیدرولیکی عمل می کنند که ساختار دارای یک سیستم پشتیبانی است که امنیت بیشتری برخوردار باشد.

  3. جرثقیل پشت کامیونی: جرثقیل بر روی کامیون به منظور کارهای سبک تر در جاده ها و بدون نیاز به تجهیزات و در مناطق مختلف حمل و نقل را نصب می شود. این جرثقیل ها مجهز به وزنه مخالف هستند.

 

Tesla Crane

 

  1. جرثقیل چرخ لاستیکی: این جرثقیل برای عملیات در زمین های ناهموار و خارج از جاده طراحی شده است.

 

  1. تاور کرین (جرثقیل برجی): جرثقیل برجی که معمولا در ساختن ساختمان های بلند استفاده می شود. جرثقیل برجی دارای یک کابین که در بالاترین نقطه و موازی با فلش قرار دارد که اپراتور بتواند بهترین دید را روی بار داشته باشد. توانایی بلند کردن مصالح سنگین و ویژگی های مختلف جرثقیل برجی یک ابزار ضروری در ساختن یک ساختمان بلند است.

 

  1. جرثقیل سقفی: این جرثقیل ها در سالن های تولید و داخل سوله ها نصب می شود. این جرثقیل قابلیت حمل بارهای سنگین و سبک را در خطوط تولید دارد. جرثقیل های سقفی یا بصورت تک پل ویا دو پل ساخته شده و بر روی تیر حمال نصب می شوند. سطح کلی یک سالن را این نوع جرثقیل می تواند پوشش دهد.

 

Tesla Crane

 


ارتباط با ما